دانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی6120210823Interaction of Photograph and Poem in the Juxtapositionبرهمکنش عکس و شعر در همنشینی باهم71912225310.22133/part.2021.122253FAثمین جواهریانکارشناس ارشد پژوهش هنر دانشگاه علم و فرهنگمحمدمهدی اخویان.استادیار گروه نقاشی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگJournal Article20200918This study involves analyzing the interaction of photography and literature in conjunction with each other. Researchers have already compared photography with painting or cinema, but the relationship between photography and literature is not addressed properly. This relationship goes back to the days of the invention of photography and has been evolving since then. With this intention, after describing the various aspects of the relationship between photography and literature in the world and Iran, the focus is on printed books in which a conjunction of photography and a kind of literary writing can be observed. In this research, documentary method for data collection and descriptive-analytical method for analyzing the samples have been used. The scope of this research includes the books published in Tehran from 1385 to 1395. Samples have been chosen selectively.In this study, it has been attempted to discover the specific features of photographs which were chosen to be juxtaposed with literary texts. Theories of "intertextuality" and "nature of photographs" have been used to analyze the samples and reach a conclusion. The intertextual attribute of the texts (in this case, the literature and the photos) allows them to be juxtaposed with each other, and the result of this conjunction is a new text and a new meaning. The findings of the research show that among the four levels defined in the theory of "the nature of photographs" for a photo, (namely physical level, level of presentation, mental level and mental design), an active and generative "mental level" is in common between all the photographs which are selected to accompany literary texts. In this accompaniment, the main elements of the "mental level" of the photograph can also be found in the theme of the literary textپژوهش پیش رو به تحلیل برهمکنش عکس و شعر در همنشینی باهم پرداخته است. جمعآوری دادهها با روش اسنادی و تحلیل نمونهها با روش تحلیل متنی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش دربردارندۀ کتابهای چاپشده در تهران بین سالهای 1385 تا 1395 است. نمونهها برای تحلیل بهصورت گزینشی انتخاب شده است. تلاش شده از هر کتاب نمونهای انتخاب شود که از لحاظ کیفی نمایندۀ کل کتاب باشد.<br />تصویرسازی مناسب برای کتابها از دغدغههای اصلی ناشران است. برای دستیابی به روش مناسب تصویرسازی، این پژوهش به دنبال کشف ویژگی خاصِ عکسهایی بوده که برای همنشینی با اشعار انتخاب شدهاند. از نظریههای «بینامتنیت» و «ماهیت عکسها» به عنوان چارچوب نظری پژوهش استفاده شده است. خاصیت بینامتنیِ متون، بهخصوص عدم تعین و تکثر معنایی، امکان همنشینشدن آنها با یکدیگر را فراهم کرده و حاصلِ این همنشینی متنی تازه و معنایی تازه است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که از میان چهار سطحی که در نظریۀ «ماهیت عکسها» برای عکس تعریف شده (سطح فیزیکی، سطح نمایشی، سطح ذهنی و طراحی ذهنی)، «سطح ذهنیِ» فعال و زایندۀ عنصر مشترک تمامی عکسهای انتخابشده است و در این همنشینی، المانهای اصلیِ «سطح ذهنیِ» عکس در مضمونِ شعر نیز دیده شدهاندhttps://part.usc.ac.ir/article_122253_e157772957f41d09b6be20bfc70d4def.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی6120210823Analysis of Women's Sculpture in Ancient Elam Artتحلیل فرمی و مفهومی مجسمههای زنانه در هنر ایلام باستان213412527910.22133/part.2021.125279FAمهرداد نوری مجیریدانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20201209The effective presence of women in political and religious power as well as its doctrinal role in the ancient world as a symbol of fertility can be seen both in the form of the virgin princess of heaven and the wicked woman in artistic designs. One of these ancient civilizations is Ilam, in which women and the construction of their statues along with the gods had a special and superior position, which had both magical power and ruling power. The above research is a descriptive-analytical method with the aim of examining female figures from an aesthetic and doctrinal point of view in order to achieve a better visual and artistic understanding of this period as well as special conditions and characteristics affecting the artist of that period and Influence of Mesopotamian neighbors to create such works and on the other hand can be an answer to the reason for the formation of this type of statue and its symbolic functions. The result is the achievement of the functions and ways of thinking of the Elamites about women and their social status at the foundation of Elamite thoughtحضور مؤثر زنان در جایگاه سیاسی و مذهبی و همچنین نقش اعتقادی آنان در جهان باستان، با عنوان نماد باروری، هم در قالب شاهبانوی باکرۀ بهشت و هم زن بدکاره و تندخو در نقوش هنری مشاهده میشود. یکی از این کهنتمدنها ایلام است که در آن زنان و ساخت تندیسهای آنان در کنار خدایان دارای جایگاه ویژه و برتری بوده است که هم قدرت جادویی داشته و هم قدرت فرمانروایی را به دست داشته است. پژوهش پیش رو، با روش توصیفی ـ تحلیلی و با هدف بررسی پیکرههای زنانه از بعد زیباییشناسی و اعتقادی، بر آن است تا هم به درک بهتری از لحاظ بصری و هنری از این دوران برسد و هم به شرایط و ویژگیهای خاص تأثیرگذار در هنرمند آن دوران و تأثیرپذیری از همسایگان میانرودانی برای خلق چنین آثاری دست یابد؛ از سویی، پاسخی برای علت شکلگیری این نوع پیکرهها و کارکردهای سمبلیک آن بهدست آورد. نتیجۀ پژوهش دستیابی به کارکردها و شیوههای تفکر ایلامیان دربارۀ زن و موقعیت اجتماعی او در بنیان تفکر ایلامیان استhttps://part.usc.ac.ir/article_125279_33ef9d3bd8395f94da65a41c0a4a342a.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی6120210823Study of Animation Manifestations in the Characters of Sultan Mohammad Naghash’s Paintingsمطالعۀ جلوههای پویانمایانه در شخصیتهای نگارههای سلطان محمد نقاش354812240910.22133/part.2021.122409FAسیدمحمد طاهری قمیدکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20201022In the Persian traditional painting, especially schools during the 4th to 11th centuries A.H, we confront a method of attitude. It changes the coordinates of our visual comprehension in order to abstraction from mater and representation of realities which are cryptographic behind that, and it challenges the known rules of visual intake and accepting. In a fantastic atmosphere such as Persian painting, there is a special system which the whole of qualities and quantites are affected by it. <br />The “Movement“ as an important element is one of those elements. Persian painter who is affected by rich Persian philosophy and literature, notes the “Movement” as an important matter and although he hasn’t any tools for actual ideogram of “Movement“, he tries to portray his sightly moves in 2D paper, that’s his equipment in best conditions. All of the exaggerates and abstracts which applied on the human figures are special movement creators. <br />One of the prominent Iranian painters who has embodied spaces full of fantasy and pure imagination in his paintings, Sultan Mohammad Naghash, is one of the painters of Tabriz II school. In this research, an attempt has been made to examine these images from the perspective of movement fantasy. The author's question is “how the animated effects of human characters in the works of Sultan Muhammad are expressed?”. The purpose of this study is to achieve a meaningful structure and purposeful methods in drawing human figures and also to achieve a coherent and generalizable method in the body of contemporary Iranian visual arts. The research method is based on the descriptive-analytical study of Sultan Mohammad's iconography and adopts a structuralist-semantic two-way approach. This research has led to understanding and receiving the method of exaggeration and special transformation of Sultan Mohammad in drawing the statues based on the intended meaning of the drawing and predicting the way of movement for the mentioned statuesدر نقاشی سنتی ایرانی، بهویژه مکاتب نزجیافته در خلال قرنهای چهارم تا یازدهم هجری قمری، با شیوهای از نگرش آشنا میشویم که در پی تجّرد از عالم محسوسات و عینیّتبخشیدن به حقایقی که در پس آن نهفته است، بنیانهای دریافت بصری ما را دگرگون ساخته و قوانین شناختهشده و اینجهانیِ دیدن و درککردن را به چالش میکشد. در فضایی سراسر خیالانگیز مانند عالم نگارگری ایرانی، نظامی مخصوص حاکم است و تمامی کیفیات و کمّیات تحت تأثیر آن قرار دارند. از جملۀ این موارد، عنصر «حرکت» است. نگارگر ایرانی که زیر سایۀ حکمت و ادبیات غنی و خیالانگیز ایرانی نقاشی میکند، برای «حرکت» نقشی ارزشمند قائل است و هرچند ابزاری برای تجسم عینی حرکت در اختیار ندارد، سعی میکند بر روی همان سطح دوبعدی کاغذ، که ابزار کار اوست، به بهترین شکل ممکن به تصویر نمودن حرکات موردنظر خویش بپردازد. اغراقها و چکیدهنگاریهایی که در فرم پیکرههای انسانی اعمال میشوند، همگی واجد فانتزی و حرکتی خاص هستند. یکی از نگارگران شاخص ایرانی که به تجسم فضاهایی سرشار از فانتزی و خیال ناب در نگارههایش پرداخته است، سلطان محمد نقاش، از نگارگران مکتب تبریز دوم است. در این پژوهش سعی شده است که این نگارهها از منظر فانتزی حرکتی بررسی شود. پرسش مدنظر نگارنده این است که جلوههای پویانمایانۀ موجود در شخصیتهای انسانی آثار سلطان محمد به چه صورت و اسلوبی نمود یافتهاند. هدف از این پژوهش نیل به ساختاری معنادار و شیوهای هدفمند در ترسیم پیکرههای انسانی و نیز دستیابی به روشی منسجم و تعمیمپذیر در بدنۀ هنرهای تصویری معاصر ایران است. روش پژوهش بر پایۀ مطالعۀ توصیفی ـ تحلیلی پیکرهنگاری سلطان محمد بوده و رویکرد دوسویۀ ساختارگرا ـ معناشناختی در پیش گرفته است. این پژوهش بر اساس مطالعه در ساختار استخوانبندی پیکرههای شخصیتهای انسانی و شبهانسانی به درک و دریافت شیوۀ اغراق و دگرگونسازی خاص سلطان محمد در ترسیم پیکرهها بر اساس معنای موردنظر نگاره و نتیجتاً پیشبینی نحوۀ حرکت برای پیکرههای یادشده انجامیده است.<br /> https://part.usc.ac.ir/article_122409_e440c34f805312e9dc452ada5a0bb6f9.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی6120210823A Comparative Study of the Role of Peacocks in Iranian and Indian Textiles
Case Study of Two Pieces of Fabric from Iran and Indiaمطالعۀ تطبیقی نقش طاووس در منسوجات ایران و هند مطالعۀ موردی دو قطعه پارچه از ایران و هند496112943310.22133/part.2021.267316.1001FAپروانه قاسمیان دستجردیعضو هیئت علمی گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنرو معماری، دانشگاه علم و فرهنگفاطمه نعمتیکارشناس ارشد رشته طراحی پارچه و لباس
دانشگاه علم و فرهنگJournal Article20210113The skill and initiative of Iranians in the art of weaving has a very long history. Iranian and Indian artists have had artistic relations for a long time and they influenced each other's artistic styles. This similarity can be seen between the textile motifs of these two countries. In the present article, meanwhile identifying the woven textiles of Iran and India, the peacock pattern is classified and analyzed based on the themes and topics used in the context of the two countries.. therefore, the question arises, what is the meaning of the peacock design in both countries and what visual factors have been used? The present research is descriptive-analytical and also, data has been collected with reference to reliable library and visual sources. The statistical population of the peacock design in Textiles of Iran and India and the sample size are two pieces of fabric from these two countries that are kept in Antique center in Manhattan, USA. The results of this study indicate, Peacock design in Indian and Iranian gold fabrics have a lot of similarity. The peacock design on the Zarbaft fabrics, is a symbol of beauty, sky and blessing in both cultures. Visual factors as well as symmetrical and static composition using horizontal and vertical elements, rhythm, repetition and color contrast show the closeness and synchrony of these two countries.مهارت و ابتکار ایرانیان و هندیان در هنر بافندگی از پیشینهای بسیار طولانی برخوردار است. هنرمندان ایران و هند از دیرباز تعاملات و روابط هنری شایان توجهی داشتهاند و در شیوههای هنری بر یکدیگر تأثیر گذاشتهاند. ازاینرو در بین نقشمایههای منسوجات این دو کشور تشابهات بسیاری دیده میشود.<br />در مقالۀ حاضر، ضمن شناسایی منسوجات زربافت ایران و هند، نقشمایۀ طاووس براساس مضامین و موضوعات بهکاررفته در بافت پارچههای دو کشور دستهبندی و تجزیه و تحلیل شده است. در این راستا پرسش اصلی اینگونه مطرح میشود که طرح طاووس چه معنا و مفهوم مشترکی در بین دو کشور دارد و در نقش و نگار آن برای بافت پارچه، از چه عناصر بصری استفاده شده است؟ پژوهش حاضر از نوع اسنادی و با روش توصیفی ـ تحلیلی است. اطلاعات نیز با استناد به منابع معتبر کتابخانهای و تصویری گردآوری شده است. جامعۀ آماری نقش طاووس در منسوجات ایران و هند و حجم نمونه، دو قطعه پارچه از ایران و هند است که در مرکز عتیقه در شهر منهتن امریکا نگهداری میشود. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که طرح طاووس در پارچههای زری هند و ایرانی تشابهات فراوانی دارد که نشاندهندۀ تأثیر هنر ایرانی بر هنر هند در ادوار گوناگون تاریخی است. طرح طاووس، در پارچۀ زربافت در هر دو تمدن، نمادی از زیبایی و برکت و آسمان است. همچنین عوامل بصری، نظیر ترکیببندی متقارن و ایستا، با بهرهگیری از عناصر افقی و عمودی، ریتم، تکرار و تضاد رنگی در این دو نمونه پارچه بیانگر نزدیکی و هماهنگیِ دو کشور نامبرده است.https://part.usc.ac.ir/article_129433_3d578a374e59f9a3bb09955bba339f9a.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی6120210823Grotesque’s Approach in The Works of Contemporary Iranian Painters
Case Study: Works of Bahman Mohases, Parvane Etemadi & Ahmad Amin Nazarرویکرد گروتسکی (عجایبنگارانه) در آثار نقاشان معاصر ایران مطالعۀ موردی: آثار بهمن محصص، پروانه اعتمادی و احمد امیننظر637312943410.22133/part.2021.266601.1000FAعباس نامجواستادیار گروه پژوهش هنر دانشگاه علم و فرهنگافسانه مظفرنژادکارشناسی ارشد رشتۀ نقاشی، دانشگاه علم و فرهنگJournal Article20210109The present study has been conducted based on the grotesque approach in the works of a few contemporary Iranian painters ( Bahman Mohases, Parvene Etemadi & Ahmad Amin Nazar) with the aim to find out how to apply this artistic methodin their paintings. As an initiative step, a few modern grotesque artists were selected and then some paintings among their works has been studied. Grotesque components which are introduced in this study include: 1. Disharmony,2. Satire & fear,3. Exaggeration,4. Anomaly ,5. Criticism, objection and social expression. The related data was collected according to documentary method and thearticle is written in descriptive-analytic method. The statistical data of the study have been selected through purposive samples of the works of some of the contemporary Iranian artists since 1958 .This study is restricted to introducing a few prominentpainters whosestrange tendencies and weird subjects in their works are more tangible than others.. The results of this study indicate that thought of modernity and achieving modern visual methodsin an era of contemporary artistic evolutions in Iran, has become one of the artists’ concerns In the meantime, painters have been emerged that each of whom in a period of artistic life, by ignoring traditions, have been seeking new ways to express their mentalityand imaginationsand in this way they have created distinctive and strange works.پژوهش حاضر با رویکرد گروتسکی (عجایبنگارانه) در آثار برخی از نقاشان معاصر ایران (بهمن محصص، پروانه اعتمادی و احمد امیننظر)، بهمنظور دریافت چگونگی مصداقیافتن این شیوۀ هنری در نقاشیهای آنان تدوین شده است. در نخستین گام، چند هنرمند عجایبنگار معاصر ایران انتخاب و تعدادی از نقاشیهای نامتعارف آنها، از حیث وجود مؤلفههای گروتسک مطالعه شده است. مؤلفههای گروتسکی، که در این پژوهش معرفی شدهاند، عبارتاند از: 1. ناهماهنگی؛ 2. مضحکه و هراس؛ 3. اغراق و زیادهروی؛ 4. نابهنجاری؛ 5. بیان انتقادی، اعتراضی و اجتماعی. دادهها به روش اسنادی جمعآوری و مقاله به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی نوشته شده است. اطلاعات آماری در این پژوهش، بهصورت نمونهگیری هدفمند، از میان نقاشیهای برخی از نقاشان معاصر ایران از سال 1337 تاکنون گزینش شده است. در این پژوهش به معرفی چند تن از نقاشان شاخص اکتفا شده است که گرایشها و موضوعات عجیب در آثارشان بیش از دیگران محسوس است. نتایج بهدستآمده از این پژوهش حاکی از آن است که اندیشۀ نوجویی و دستیافتن به شیوههای تصویری مدرن در برههای از سیر تحولات هنری معاصر ایران به یکی از دغدغههای هنرمندان تبدیل شده است. در این میان، نقاشانی ظهور کردهاند که هریک در دورهای از فعالیت هنری خود با پشتکردن به سنتها، به جستوجوی راه نوینی برای بیان ذهنیت و تخیلات خود همت گماشته و در این مسیر، آثاری متفاوت و بعضاً عجیبوغریب خلق کردهاند. https://part.usc.ac.ir/article_129434_46d5dc7edc3c9f4e5cda454beaa4d138.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی6120210823Semiotics of Orientalist Components in the Archeological Tiles of Qajar Mansions
Case Study of Tiling of Five Mansions from Shirazمؤلفههای شرقشناسانه با رویکرد نشانهشناسی در کاشیهایی با نقوش باستانگرایانه؛ مطالعۀ کاشیهای پنج عمارت قاجاری در شیراز758713257410.22133/part.2021.282982.1008FAفائزه دانشکارشناس ارشد گرافیک، مؤسسه آموزش عالی مازیار، دانشکدۀ هنر و معماری، مازندران، رویان، ایرانگلناز کشاورزدکتری پژوهش هنر، مدرس دانشگاه علم و فرهنگJournal Article20210424Many arts in Qajar era ,including tileworks, show ancient motifs of Iranian art Although, the first Pahlavi era is introduced as the historical period of archaism in contemporary Iranian art, but this phenomenon is affected by the historical and social conditions of the Qajar era The influence of Orientalism and the activities of European archeologists in this thematic trend has been effective in Qajar art.<br />The semiotic approach of Qajar archaeological motifs will help to identify oriental components in the case sample of this study. Qajar tiles are the best context for tracking archaeological trends in Qajar architecture. Examples of ancient tiles from five Qajar mansions in Shiraz have been investigated in this study. The aim of this study was to categorize the archaeological signs of Qajar tiles in order to extract its Oriental components. The Question of this research is, What factors can be considered effective in creating tiles with archaic designs of the Qajar era? Can the current of Orientalism of the Qajar era be considered effective in the appearance of archeology of tile paintings of Qajar era?<br />According to the research hypothesis, probably the flow of Oriental studies during the Qajar period has led to an oriental tendencies on the art of this era. The findings of this study confirmed the hypothesis and determined that orientalistic components and signs in the studied samples include ancient decorative motifs, prominent roles and ancient monuments, ancient figurative components, legitimizing components and components of mythological personalities.<br />In addition, direct observation of the results of archaeologists' activities in the ancient areas of Shiraz can be considered as one of the factors in the prevalence of archeological motifs in Qajar mansions of Shiraz. In This study, with analytical and descriptive method and emphasis on layered semiotics, the sample of the considered works of Shiraz mansions has been studied. The method of collecting data was library studies along with the author's observations of the sample of Qajar archeological tiles from Shiraz mansions.بسیاری از ﺁﺛﺎﺭ ﻫﻨﺮﻱ ﻋﺼﺮ ﻗﺎﺟﺎﺭ، ازجمله کاشیکاری، نقشماﻳﻪﻫﺎﻱ ﻫﻨﺮ ﺍﻳﺮﺍﻥ باستان را بازتاب میدهند. این درحالی است که دوران پهلوی اول را دورۀ تاریخی باستانگرایی در هنر معاصر ایران معرفی میکنند؛ اما شرایط تاریخی و اجتماعی خاص دوران قاجار را میتوان زمینهساز این جریان در سالهای بعد دانست. تأثیر شرقشناسی و فعالیتهای باستانشناسان اروپایی در این گرایش موضوعی در هنر قاجار مؤثر بوده است. رویکرد نشانهشناسانۀ نقشمایههای باستانگرایانۀ قاجار به تشخیص مؤلفههای شرقشناسی در نمونۀ موردی پژوهش یاری خواهد رساند. کاشیکاریهای قاجار بهترین بستر برای ردیابی گرایشهای باستانگرایانه در معماری قاجارند. نمونههایی از کاشیکاریهای باستانگرایانه از پنج عمارت قاجاری شیراز در این پژوهش بررسی شده است. هدف از پژوهش دستهبندی نشانههای باستانگرایانۀ کاشیهای قاجار بهمنظور استخراج مؤلفههای شرقشناسانۀ آن است. سؤال پژوهش این است که چه مؤلفهها و نشانههایی را میتوان در تشخیص جریان شرقشناسی در نمود باستانگرایانۀ نقوش کاشیکاریهای دوران قاجار تشخیص داد؟<br />بر اساس مطالعات، این فرضیه مطرح شد که احتمالاً آثار باستانگرایانۀ قجری نشانهای نمایهای از تأثیر گرایشهای شرقشناسانه در هنر این دوران است. یافتههای پژوهش، ضمن تأیید فرضیه، مشخص کرد که مؤلفهها و نشانههای شرقشناسانه در نمونههای بررسیشده شامل نقوش تزئینی باستانی، نقش برجسته و بناهای باستانی، مؤلفههای فیگوراتیو باستانی، مؤلفههای مشروعیتبخش و مؤلفههای شخصیتهای اساطیری است. همچنین مشاهدۀ مستقیم نتایج فعالیتهای باستانشناسان در مناطق باستانی شیراز و کپیبرداری از این آثار را میتوان از عوامل رواج نقوش باستانگرایانه در عمارتهای قاجاریۀ شیراز دانست.<br />در این پژوهش، با روش تحلیلی و توصیفی و با تأکید بر روش نشانهشناسی لایهای، نمونۀ آثار مدنظر از عمارتهای شیراز بررسی شده است. روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای همراه با مشاهدات نویسنده از نمونۀ کاشیهای مدنظر بوده استhttps://part.usc.ac.ir/article_132574_237272c8e54f431ee7a62a57596feec6.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی6120210823Structural Analysis of Safavid Velvet Textile Patternsبررسی نقشمایههای منسوجات نفیس مخمل در عصر صفوی8910413953510.22133/part.2021.270294.1004FAاشرف السادات میرباقریدانشجوی کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس گروه آموزشی هنر ومعماری دانشگاه علم وفرهنگJournal Article20210126From the early 10<sup>th</sup> century BC to the 15<sup>th</sup> century CE, the textile industry in the Safavid era had reached perfection. The support of Safavid kings (Shah Ismail, Shah Tahmasb, Shah Abbas) from the art of weaving, empowerment, and commercial prosperity of Iran in Europe, the skill and theoretical arrogance of the professors, and the appropriate materials used in the weaving workshops resulted in exquisite and products that made the name of the Safavid government and Iranian artists famous forever in the world. Velvet, gold, and Dibaj were Safavid workshops' most exquisite and important products. Exquisite textile textures in the Safavid era are categorized with the leadership of painters and weavers in four styles of Tabriz, Yazd, Isfahan, and Kashan. In this research, the history and various types of velvets of the Safavid era, the use of the human, plant, and animal symbols and motifs in velvet fabrics, and the colors used in these exquisite textiles from different angles have been investigated. Including the introduction of the history of velvet and types of velvet of the Safavid era, the use of the human, plant, Islamic and patterns in velvet fabrics, and finally, the causes and factors of degeneration and decline of the texture of this exquisite textile are examined. English translation. The sample size was 21 pieces of Safavid velvet pitch, and the design and role, color, style, and specifications of these textiles are expressed. English translation. English translation. According to historical researches and documents, the roles of exquisite velvet textiles have been influenced by many factors such as the ability and skill of professors, political and cultural events, religious issues, European relations, and kings' tastes, resulting in the production of high-end velvet works with artistic and unique styles. This study was conducted using the review method and citing library resources and interviews. A small part of this research was in the field and conducted interviews with velvet weaving professors in Kashan and Tehran Cultural Heritage Organization.از اوایل قرن 10 پیش از میلاد تا قرن 15 میلادی فن نساجی در حکومت صفویه به منتها درجۀ کمال رسید. حمایت شاهان صفوی (شاه اسماعیل، شاه طهماسب، شاه عباس) از هنر بافندگی، توانمندی و رونق تجاری ایران در اروپا، مهارت و بلندنظری استادان و مواد مناسبی که در کارگاههای بافندگی بهکار میرفت از عناصر تأثیرگذار در تولید بافتههای فاخر و نفیس بود و دولت صفوی و هنرمندان ایرانی را برای همیشه در جهان سربلند و پرآوازه کرد. انواع مخمل، زری و دیباج از نفیسترین و مهمترین تولیدات کارگاههای دورۀ صفوی بود. بافت منسوجات نفیس در عصر صفوی با رهبری استادان نقاش و بافنده در چهار سبکِ تبریز، یزد، اصفهان و کاشان دستهبندی میشود. منسوجات نفیس مخمل نیز در تمامی سبکها با طرح و نقوش رایج صفوی بافته شده است. در این تحقیق بهطور اختصاصی تاریخچۀ مخمل و انواع مخملهای دورۀ صفویه، استفاده از نمادها و نقشمایههای انسانی، گیاهی و حیوانی در پارچههای مخمل و رنگهای بهکاررفته در این منسوجات نفیس از زوایای گوناگون بررسی شده است. تعداد نمونة بررسیشده 21 قطعه پارچۀ مخمل صفوی بوده است که طرح و نقش، رنگ، سبک و مشخصات این منسوجات بیان شده است. با توجه به تحقیقات و مستندات تاریخی، نقشپردازیهای منسوجات نفیس مخمل متأثر از عوامل بسیاری همانند توانمندی و مهارت استادان، وقایع سیاسی و فرهنگی، مسائل مذهبی، روابط اروپاییان و سلیقۀ شاهان بوده است که منتج به تولید آثار فاخر مخمل با سبکهای هنری و خاص شده است. بیتوجهی به هنرمندان نساج، نقاش، و استادان و هنرهای وابسته و نبود حمایت مالی از آنها، و مسائل سیاسی و اقتصادی سبب افول و انحطاط کارگاههای نساجی شد که در این پژوهش به آن پرداخته شده است. این پژوهش با روش مروری و استناد به منابع کتابخانهای و مصاحبه انجام شده است. بخش کوچکی از این پژوهش بهصورت میدانی و مصاحبه با استادان مخملباف در سازمان میراث فرهنگی کاشان و تهران انجام شده است.https://part.usc.ac.ir/article_139535_54cf3c1cdf4f1fbabb9ef3d2d5231730.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی6120210823The Foundations of Manifestation of Islamic Wisdom in Iranian Arts and Craftsبنیانهای تجلی حکمت اسلامی در هنر و صناعات ایرانی10511314068110.22133/part.2021.294962.1011FAسمیه صفاری احمدآباددکتری فلسفۀ هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایران، تهرانمحمود شالوییدکتری عرفان اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایران، تهرانمحمدمهدی احمدیدکتری عرفان اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایران، تهرانJournal Article20210713As Iranian thinking puts it, the etiology of art and crafts has never, been regarded as an independent branch of wisdom; rather, it falls in the category of virtues and manliness.<br /> This attitude has been transformed by Iranian artists and craftsmen into an arena for the sake of closeness to the Supreme Divinity with the advent of Islam and by means of such transcendental concepts as goodness, beauty, order, and embodiment of existential levels in the light of Divine Unity.<br />Thus, the main research question was: In what moments is the origin of this transformation toward a transcendental view concealed as regards the working manner of the Iranian artists and craftsmen? In this regard, it is concluded that Iranian arts and crafts were transformed into a context for experiencing the aesthetics of transcendental thinking by bright-minded professionals via such components as Fotovat-Nameh, i.e., books on Manliness and learning and teachings manners of techniques and craftsmanship. This research used a descriptive-analytical method and data has been gathered through library methodsدر اندیشۀ ایرانیان، هستیشناسی هنر و صناعات هیچگاه بحثی مستقل از حکمت و از برای خود نبوده، بلکه همواره ذیل مبحث فضیلت و نیکمردی آمده است. این شیوۀ نگرش با ظهور دین مبین اسلام و بهواسطۀ تأثیرپذیری از مفاهیم متعالی چون حُسن، جمال، نظم و تجلیِ مراتب وجودی در سایۀ وحدت الهی، توسط هنروران و صنعتگران ایرانی مسلمان مبدل به عرصهای برای مکاشفه و قُرب به ساحت آن یگانۀ برتر شده است. بنابراین، سؤال اصلی پژوهش آن است که خاستگاه دریافت این استحاله به سوی نگرش متعالی در شیوۀ کار هنرمند و صنعتگر ایرانی در چه لحظههایی نهفته است؟ در این راستا این نتیجه بهدست آمد که هنر و صناعات ایرانی بهواسطۀ مؤلفههایی چون فتوتنامهها و شیوۀ تعلیم و تعلم فن و صناعات توسط استادانِ کار روشنضمیر، مبدل به بستر تجربۀ زیباییشناسی از اندیشۀ متعالی شده است. روش تحقیق در این نوشتار توصیفی ـ تحلیلی و ابزار و شیوۀ گردآوری اطلاعات جستوجوی کتابخانهای استhttps://part.usc.ac.ir/article_140681_d1eabbcb4107a778fd6dcc3560599a6b.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی6120210823Analysis of Realism by Jasper Johns's Flag
Relying on Mehdi Hosseini's Definitions of Realismواکاوی رئالیسم در اثر پرچم جسپر جانز با تکیه بر تعاریف مهدی حسینی از رئالیسم11512314319710.22133/part.2022.312228.1012FAرضا رفیعی راددانشجوی دکتری هنرهای اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز ایران0000-0003-1670-1541Journal Article20211026Realism claims the explicit and immediate explanation of the fact. The variety of methods, materials, the role of philosophy and notion has changed the approach of humans to the facts and has led to a lack of definition and definitive formulation of the style of realism. With the transformation of relations between production and the proletariat, which was based on the production of major industries, to the world of Cagnitaria, which relies on the mass production of information, software, and computers, the artists' view of realism has also changed. American artist, Jasper Johns, is one of the artists whose work has been explored by art critics of realism. On the other hand, several articles related to the definition of realism have been presented, one of the most complete of them is Mehdi Hosseini's article, which stands out based on the evidence of art history and analysis of works, formulated in the article "Realism In Definition,” and in seven paragraphs Introduces realism. The question is, given the fundamental changes in the concept of realism in the contemporary world, how can Jasper's flag explain current realism based on Mehdi Hosseini's definitions? This article has been done by descriptive-analytical and comparative method, using library studies and adapting the seven components of the above definition to the contemporary work of Jasper Johns to benefit from indigenous views and theories about art schools. The results show that based on the four components of "realist expression, raising the quality of objectivity, and opposition to the concept of form deformation,” "realist expression in opposition to overt and covert idealism,” "realism with political content in the service of the ruling system" and " Exaggeration in the objective expression of reality »The contemporary realism in this work can be expressedرئالیسم مدعی پرداخت صریح و بیواسطۀ امر واقع است. تنوع روش، تنوع مواد و مصالح، نقش فلسفه و اندیشه، و سبب تغییر رویکرد انسانها از امر واقع شده و به عدم تعریفپذیری و صورتبندی قطعی از سبک رئالیسم دامن زده است. با تبدیل روابط تولید و پرولتاریای دیروز که بر تولید صنایع عمده استوار بود، به جهان کاگنیتاریا که بر تولید انبوه اطلاعات، نرمافزار و کامپیوتر متکی است، نگاه هنرمندان به رئالیسم نیز دچار تبدیل و تحولاتی شده است. یکی از این هنرمندان که ناقدان هنری جریان رئالیسم را در آثارش بررسی کردهاند، جسپر جانز هنرمند امریکایی است. مقالات متعددی دربارۀ تعریف رئالیسم ارائه شده که یکی از کاملترین آنها مقالۀ مهدی حسینی است. برجستگی مقالۀ مزبور این است که بر اساس شواهد تاریخ هنر و تحلیل آثار صورتبندی شده است که در مقالۀ «رئالیسم در تعریف» در هفت بند رئالیسم را معرفی مینماید. سؤال این است که با توجه به تغییرات اساسی مفهوم رئالیسم در جهان معاصر، رئالیسم جاری در اثر پرچم جاسپر بر اساس تعاریف مهدی حسینی، چگونه توضیح داده میشود؟ این مقاله، با روش توصیفی ـ تحلیلی و تطبیقی، با استفاده از مطالعات کتابخانهای و با هدف تطبیق هفت مؤلفۀ تعریفی مذکور بر اثر معاصر جسپر جانز راب بهرهگیری از آرا و نظریات بومی دربارۀ مکاتب هنری به انجام رسیده است. نتایج نشان میدهد که بر اساس چهار مؤلفۀ «بیان رئالیستی، بالابردن کیفیت عینی، و تضاد در برابر مفهوم دفرماسیون شکل»، «بیان رئالیستی در تضاد با آرمانگرایی آشکار و نهان»، «رئالیسم با محتوای سیاسی در خدمت نظام حاکم» و «اغراق در بیان عینی واقعیت»، میتوان واقعگرایی جاری در این اثر را بیان نمود. https://part.usc.ac.ir/article_143197_1124821ddc8eb2433a6d734b880e3e5a.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی6120210823Semantic Analysis of Animated Signs in Commercial Advertising of Iranian Televisionتحلیل معناشناختی نشانههای متحرک در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران12513414567410.22133/part.2022.286592.1010FAالهه میثمیکارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانزهرا حسیننژادعضو هیئت علمی دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانJournal Article20210516Considering that proper understanding and perception of sign design always occurs in dependence on the process of perception process and artistic exposure, seeks more effective relationship with the audience, this study has been done to explain the meaning of the sign and to examine ways of consumption motivation in the audience; Because informing and, creating visual appeal in conveying the message, is done through graphic visual elements and immediate impact on the audience. Therefore, the necessary information for this research has been collected in a documentary method and by studying the library written resources, and the study samples have been evaluated by a descriptive-analytical method. In general, the findings acknowledge that design is the most important visual identity of the organization or product and brand, and also one of the aspects of graphic design. Which has been born since the emergence of companies and commercial products. It has a visual identity to introduce the commercial product in media advertising. The most important semantic components of sign design are the explanation of the existence of art, purpose, and artistic techniques, and in this regard, an exquisite visual language should be created so that the audience, to achieve it, try to receipt of semiotics, appearance, and interpretation, relying on their sensory, intellectual and imaginary perception, should try for a more effective relationship with the productبا توجه به آنکه درک و دریافت مناسب از طراحی نشانه همواره در وابستگی به فرایند ادراک رخ میدهد و در مواجههای هنری، بهدنبال ارتباط مؤثرتر با مخاطب است، این پژوهش با هدف چگونگی معناسازی نشانه و بهمنظور بررسی روشهای ایجاد انگیزۀ مصرف در مخاطبان شکل گرفته است؛ زیرا اطلاعرسانی و در موارد تبلیغاتی، ایجاد جذابیتهای دیداری در انتقال پیام، از طریق عناصربصری گرافیکی و تأثیر فوری بر روی مخاطب صورت میگیرد. از اینرو، اطلاعات لازم برای این پژوهش به شیوۀ اسنادی و با مطالعة منابع مکتوب کتابخانهای گردآوری شده است و نمونههای مطالعاتی به روش تحلیلیتوصیفی ارزیابی شدهاند. بهطورکلی، یافتههای تحقیق اذعان میدارد که طراحی نشانه مهمترین هویت بصری سازمان یا محصول و برند و یکی از جنبههای طراحی گرافیک است که از زمان پیدایش شرکتها و محصولات تجاری متولد شده و دارای هویت بصری به منظور معرفی محصول تجاری در تبلیغات رسانهای است. مهمترین مؤلفههای معناشناختی طراحی نشانه تبیین هستی هنر، هدف و شگردهای هنری است و در این راستا، زبان بصری بدیعی باید خلق نمود تا مخاطب نیز، بهمنظور نیل به آن، در دریافت متعلق نشانهشناختی، نمود و تفسیر، با تکیه بر ادراک حسی و عقلی و خیالی خویش، به ارتباط بیشتر و مؤثرتر با محصول اهتمام ورزد.https://part.usc.ac.ir/article_145674_93d93482aa1e28bf0e396ffbde432f08.pdf