عوامل مهم بصری و گرافیکی بسته بندی مواد غذایی و ملزومات حیوانات خانگی (مطالعه موردی نمونه هایی از کشورهای انگلستان، ایتالیا، آلمان و اسپانیا در سه دهه اخیر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد ارتباط تصویری دانشگاه تهران

2 مدرس دانشگاه اقبال لاهوری مشهد

10.22133/part.2022.284867.1009

چکیده

بسته بندی محصولات مصرفی مهم ترین عامل جذابیت و فروش محصولات هستند. کیفیت بصری و گرافیکی این محصولات تاثیر بسزایی در موفقیت فروش دارد. این امر در زمینه محصولات و ملزومان حیوانات خانگی نیز صادق است. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به مهمترین ویژگی های بصری و گرافیکی بسته بندی مواد غذایی و ملزومات حیوانات خانگی و عوامل موفقیت آن ها در کشورهای اروپایی ایتالیا، فرانسه، انگلیس و اسپانیا، انجام شده است.

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی است. جامعه نمونه بسته بندی ها به صورت در دسترس و تصادفی فراهم شده و با حذف نمونه های مشابه تحلیل کمی روی آن ها صورت پذیرفته است. اطلاعات ادبیات پژوهش نیز به شیوه کیفی-توصیفی و بر اساس اطلاعات کتابخانه ای نگارش شده اند.

یافته های پژوهش نشان می دهد که فاکتورهای مهم طراحی بسته بندی در کشورهایی اروپایی شامل مواردی چون: تنوع رنگی نسبتا بالا، استفاده از عکس های رئال با چاشنی تصویرسازی، ترکیب بندی های نامتقارن، عدم رعایت قانون نقش و زمینه، وجود طراحی های پویا و مدرن، استفاده از حروف سریف اسکریپت برای ارائه نام محصول و حروف سانسریف برای سایر نوشتار، عدم وجود رنگ غالب در بسته بندی هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Important visual and graphic factors of food packaging and pet supplies (Case study of examples from the United Kingdom, Italy, Germany and Spain in the last three decades)

نویسندگان [English]

  • Samira Shabani Atar 1
  • kazem khorasani 2
1 Master of Graphic Arts, University of Tehran
2 Lecturer at Iqbal Lahori University, Mashhad
چکیده [English]

Consumer packaging is the most important factor in attracting and selling products. The visual and graphic quality of these products has a significant impact on sales success. The same is true for pet products and supplies. The present study aims to achieve the most important visual and graphic features of food packaging and pet supplies and their success factors in European countries Italy, France, England and Spain.

This research is applied in terms of purpose and descriptive in nature. The sample population of packages has been provided in an available and random manner and quantitative analysis has been done on them by removing similar samples. Research literature information is also written in a qualitative-descriptive manner and based on library information.

Findings show that important factors in packaging design in European countries include: relatively high color diversity, the use of real photos with illustrations, asymmetrical compositions, non-compliance with the law of role and context, the existence of dynamic designs and Modern, the use of serial script letters to present the product name and censored letters for other text are the absence of dominant color in the packaging.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Visual factors
  • packaging graphics
  • pet products

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 اسفند 1400
  • تاریخ دریافت: 16 اردیبهشت 1400
  • تاریخ بازنگری: 04 بهمن 1400
  • تاریخ پذیرش: 16 اسفند 1400