@article { author = {Noori Mojiri, Mehrdad}, title = {Analysis of Women's Sculpture in Ancient Elam Art}, journal = {Knowledge of Visual Arts}, volume = {6}, number = {1}, pages = {21-34}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {10.22133/part.2021.125279}, abstract = {The effective presence of women in political and religious power as well as its doctrinal role in the ancient world as a symbol of fertility can be seen both in the form of the virgin princess of heaven and the wicked woman in artistic designs. One of these ancient civilizations is Ilam, in which women and the construction of their statues along with the gods had a special and superior position, which had both magical power and ruling power. The above research is a descriptive-analytical method with the aim of examining female figures from an aesthetic and doctrinal point of view in order to achieve a better visual and artistic understanding of this period as well as special conditions and characteristics affecting the artist of that period and Influence of Mesopotamian neighbors to create such works and on the other hand can be an answer to the reason for the formation of this type of statue and its symbolic functions. The result is the achievement of the functions and ways of thinking of the Elamites about women and their social status at the foundation of Elamite thought}, keywords = {Ancient Elam,Mesopotamia,goddess,art}, title_fa = {تحلیل فرمی و مفهومی مجسمه‌های زنانه در هنر ایلام باستان}, abstract_fa = {حضور مؤثر زنان در جایگاه سیاسی و مذهبی و همچنین نقش اعتقادی آنان در جهان باستان، با عنوان نماد باروری، هم در قالب شاه‌بانوی باکرۀ بهشت و هم زن بدکاره و تندخو در نقوش هنری مشاهده می‌شود. یکی از این کهن‌تمدن‌ها ایلام است که در آن زنان و ساخت تندیس‌های آنان در کنار خدایان دارای جایگاه ویژه و برتری بوده است که هم قدرت جادویی داشته و هم قدرت فرمانروایی را به دست داشته است. پژوهش پیش رو، با روش توصیفی ـ تحلیلی و با هدف بررسی پیکره‌های زنانه از بعد زیبایی‌شناسی و اعتقادی، بر آن است تا هم به درک بهتری از لحاظ بصری و هنری از این دوران برسد و هم به شرایط و ویژگی‌های خاص تأثیرگذار در هنرمند آن دوران و تأثیرپذیری از همسایگان میان‌رودانی برای خلق چنین آثاری دست یابد؛ از سویی، پاسخی برای علت شکل‌گیری این نوع پیکره‌ها و کارکردهای سمبلیک آن به‌دست آورد. نتیجۀ پژوهش دستیابی به کارکردها و شیوه‌های تفکر ایلامیان دربارۀ زن و موقعیت اجتماعی او در بنیان تفکر ایلامیان است}, keywords_fa = {ایلام باستان,میان‌رودان,ایزدبانو,هنر,تندیس‌گرایی}, url = {https://part.usc.ac.ir/article_125279.html}, eprint = {https://part.usc.ac.ir/article_125279_33ef9d3bd8395f94da65a41c0a4a342a.pdf} }