%0 Journal Article %T واکاوی رئالیسم در اثر پرچم جسپر جانز با تکیه بر تعاریف مهدی حسینی از رئالیسم %J دانش هنرهای تجسمی %I دانشگاه علم و فرهنگ %Z %A رفیعی راد, رضا %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 6 %N 1 %P 115-123 %! واکاوی رئالیسم در اثر پرچم جسپر جانز با تکیه بر تعاریف مهدی حسینی از رئالیسم %K واقع‌گرایی %K مهدی حسینی %K جسپر جانز %K هایپر رئالیسم %R 10.22133/part.2022.312228.1012 %X رئالیسم مدعی پرداخت صریح و بی‌واسطۀ امر واقع است. تنوع روش، تنوع مواد و مصالح، نقش فلسفه و اندیشه، و  سبب تغییر رویکرد انسان‌ها از امر واقع شده و به عدم تعریف‌پذیری و صورت‌بندی قطعی از سبک رئالیسم دامن زده‌ است. با تبدیل روابط تولید و پرولتاریای دیروز که بر تولید صنایع عمده استوار بود، به جهان کاگنیتاریا که بر تولید انبوه اطلاعات، نرم‌افزار و کامپیوتر متکی است، نگاه هنرمندان به رئالیسم نیز دچار تبدیل و تحولاتی شده است. یکی از این هنرمندان که ناقدان هنری جریان رئالیسم را در آثارش بررسی کرده‌اند، جسپر جانز هنرمند امریکایی است. مقالات متعددی دربارۀ تعریف رئالیسم ارائه شده که یکی از کامل‌ترین آن‌ها مقالۀ مهدی حسینی است. برجستگی مقالۀ مزبور این است که بر اساس شواهد تاریخ هنر و تحلیل آثار صورت‌بندی شده است که در مقالۀ‌ «رئالیسم در تعریف» در هفت بند رئالیسم را معرفی می‌نماید. سؤال این است که با توجه به تغییرات اساسی مفهوم رئالیسم در جهان معاصر، رئالیسم جاری در اثر پرچم جاسپر بر اساس تعاریف مهدی حسینی، چگونه توضیح داده می‌شود؟ این مقاله، با روش توصیفی ـ تحلیلی و تطبیقی، با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و با هدف تطبیق هفت مؤلفۀ تعریفی مذکور بر اثر معاصر جسپر جانز راب بهره‌گیری از آرا و نظریات بومی دربارۀ مکاتب هنری به انجام رسیده است. نتایج نشان می‌دهد که بر اساس چهار مؤلفۀ «بیان رئالیستی، بالابردن کیفیت عینی، و تضاد در برابر مفهوم دفرماسیون شکل»، «بیان رئالیستی در تضاد با آرمان‌گرایی آشکار و نهان»، «رئالیسم با محتوای سیاسی در خدمت نظام حاکم» و «اغراق در بیان عینی واقعیت»، می‌توان واقع‌گرایی جاری در این اثر را بیان نمود.  %U https://part.usc.ac.ir/article_143197_1124821ddc8eb2433a6d734b880e3e5a.pdf