%0 Journal Article %T تحلیل معناشناختی نشانه‌های متحرک در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران %J دانش هنرهای تجسمی %I دانشگاه علم و فرهنگ %Z %A میثمی, الهه %A حسین‌نژاد, زهرا %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 6 %N 1 %P 125-134 %! تحلیل معناشناختی نشانه‌های متحرک در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران %K واژگان کلیدی: تحلیل معناشناختی نشانه‌های متحرک %K نشانه %K تبلیغات تجاری %K تلویزیون ایران %R 10.22133/part.2022.286592.1010 %X با توجه به آن‌که درک و دریافت مناسب از طراحی نشانه‌ همواره در وابستگی به فرایند ادراک رخ می‌دهد و در مواجهه‌ا‌ی هنری، به‌دنبال ارتباط مؤثرتر با مخاطب است، این پژوهش با هدف چگونگی معناسازی نشانه و به‌منظور بررسی روش‌های ایجاد انگیزۀ مصرف در مخاطبان شکل گرفته است؛ زیرا اطلاع‌رسانی و در موارد تبلیغاتی، ایجاد جذابیت‌های دیداری در انتقال پیام، از طریق عناصر‌بصری گرافیکی و تأثیر فوری بر‌ روی مخاطب صورت می‌گیرد. از این‌رو، اطلاعات لازم برای این پژوهش به شیوۀ اسنادی و با مطالعة منابع مکتوب کتابخانه‌ای گردآوری شده است و نمونه‌های مطالعاتی به روش تحلیلی‌توصیفی ارزیابی شده‌اند. به‌طورکلی، یافته‌های تحقیق اذعان می‌دارد که طراحی نشانه مهم‌ترین هویت بصری سازمان یا محصول و برند و یکی از جنبه‌های طراحی گرافیک است که از زمان پیدایش شرکت‌ها و محصولات تجاری متولد شده و دارای هویت بصری به منظور معرفی محصول تجاری در تبلیغات رسانه‌ای است. مهمترین مؤلفه‌های معناشناختی طراحی نشانه تبیین هستی هنر، هدف و شگردهای هنری است و در این راستا، زبان بصری بدیعی باید خلق نمود تا مخاطب نیز، به‌منظور نیل به آن، در دریافت متعلق نشانه‌شناختی، نمود و تفسیر، با تکیه بر ادراک حسی و عقلی و خیالی خویش، به ارتباط بیشتر و مؤثرتر با محصول اهتمام ورزد. %U https://part.usc.ac.ir/article_145674_93d93482aa1e28bf0e396ffbde432f08.pdf