دانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی2220141222A study in Formation of Modern Painting Discourse in Iranبررسی چگونگی شکلگیری گفتمان نقاشی نوگرا در ایران117126218FAزهرا کیاشمشکیکارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه علم و فرهنگفرزان سجودیدانشیار دانشگاه هنرJournal Article20210213This article is an attempt to study the formation of modernist painting discourse in Iran. The <br />study of newly emerging signs in Iranian contemporary painting has been done under the light of <br />Laclau and Mouffe’s discourse theory and the concepts of extra-textual codes and hierarchical <br />structure of texts as explained in stratificational semiotics. The present research is essentially <br />fundamental. The method of the research is analytical and descriptive. Our findings show that the <br />social action of modernism was formed by the involvement of floating signifiers such as <br />“impressionism”, “post-impressionism”, “expressionism” and “cubism” through the study of <br />modern European artworks and as a result, signifiers of “visual traditions” articulated with newsignifieds and therefore new discourses formed in relation to each other and the identity of <br />“modernism” was established against “traditionalism”.<span id="ctl00_MainContent_ucSimpleManuDetail1_lblManuAbstract">چگونگی شکلگیری گفتمان نقاشی نوگرا در ایران، مورد مطالعهی مقالهی پیشرو است. بررسی چگونگی تولید نشانههای نوظهور در نقاشی معاصر ایران، براساس نظریهی گفتمان لاکلا و موفه و روش تحلیل متون با توجه به مفاهیم رمزگان برونمتنی و ساختار سلسلهمراتبی متن برطبق نشانهشناسی لایهای انجام گرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف بنیادی، از نظر روش توصیفی تحلیلی است.یافتهها نشان میدهد که کنش اجتماعی نوگرایی با ورود دالهای شناوری چون "امپرسیونیسم"، "پستامپرسیونیسم" ، "اکسپرسیونیسم" و "کوبیسم" از طریق مطالعهی آثار مدرن اروپا، شکل گرفت و در پیِ آن، دال "سنتهایتصویری" مدلول تازهای یافت و با ایجاد مدلول تازه، گفتمانهایی تازه در رابطه باهم شکل گرفتند و بدینسان هویت "نوگرایی" در رابطه با "سنتگرایی" به تثبیت رسید.</span>https://part.usc.ac.ir/article_126218_eab56aecd3d260954e86887788e46dad.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی2220141222The structure of Herati Pattern in Persian Carpetsساختار نقش هراتی در فرش ایران118126223FAلیلا نفیسی نیاکارشناسی ارشد پژوهش هنر:دانشگاه شاهدJournal Article20210213Herati is a traditional pattern in Persian carpet. Lexically, this pattern is attributed to Herat and it <br />consists of two motifs in structure – mainly reciprocal and symmetric leaves or fish shaped <br />leaves that encircle a distinctive large flower.<br />Herati design can be connected to the ancient art of Iran, but the latest form is clearly identified <br />in the artworks of Timurid and Safavid era.<br />Perhaps the first prototypes of Herati carpet design were woven in Herat, in the Great <br />Khorasan or the region, and then were introduced to the world’s carpet markets. Nevertheless, <br />gradually along with other weaving centers in Iran, it is woven in other countries like India, <br />Afghanistan, Armenia, Turkey and Syria.<br />Due to the variety of methods, weaving style, taste, sampler size, common motifs, design and <br />color, in different regions, the Herati pattern has entailed various names and that can especially <br />contribute to the identification of the regions of production.<br />design Two characters have survived In the process of the design development:<br />_ Circular multiplication of the main motifs around the central motif.<br />_ The use of certain SAMAVARI and DOOSTKAMI borders.<br />Due to the dominance of fish & fish–shaped leaf motifs, and use of diamond shape, called <br />pond, this motif is traditionally named as “Fish”, “Fish Up”, “Fish and Pond” in all Iran’s <br />weaving centers, and in fact these are versions of the Herati patterns.<br />In this article the structure of Herati pattern, its evolution and its different versions in different <br />parts of Iran has been comparatively investigated.<span id="ctl00_MainContent_ucSimpleManuDetail1_lblManuAbstract"> یکی از نقوش سنتی فرش ایران نقش هراتی است. این نقش از نظر لغوی منسوب به هرات و دراصطلاح، ساختاری است متشکل از دو برگ –یا دو برگ ماهی شکل _ متقابل و قرینه که گل شاخص و درشتی را در برگرفته اند.در این نوشتار سعی بر آن است که ضمن توصیف دقیق این نقش ، ساختار فرمی آن تحلیل شده و انواع آن در واگیره , متن و حاشیه فرش معرفی گردد. مطالعه سیر تحول این نقش نشان می دهد که روش ها و سلائق بافندگان هرمنطقه از نقطه نظر سبک بافت ، اندازه واگیره ، نقشمایه های به کار رفته ، شیوه طراحی و رنگ بندی, موجب تغییرات ، تنوع و اطلاق اسامی متعدد به این نقش شده است که خود، عامل مهمی درشناسایی محل بافت آن به شمار می آید. درروند تحولات این نقش ، همچنان دو ویژه گی تداعی حرکت نقشمایه های اصلی به دور نقشمایه مرکزی و استفاده ازحاشیه های خاص _ سماوری و یا دوستکامی_ پابرجا مانده است. همچنین به دلیل کاربرد مسلط نقشمایه ماهی و یا برگ مشابه ماهی ، این نقش تقریبا در تمامی مراکز بافت ایران، "ماهی"، " ماهی درهم"،"حوض و ماهی" نامیده شده است. این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام گرفته است.</span>https://part.usc.ac.ir/article_126223_14712efcb5e5f39662f3d75931209ea3.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی2220141222Cultural Semiotic Analysis of environmental Artworksنشانه شناسی فرهنگی در آثار هنر محیطی119126229FAآسیه محمدیانکارشناسی ارشد،پژوهش هنر:دانشگاه آزاد اسلامیمحمدرضا شریف زادهاستادیارعضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20210213Environmental art as an art movement that claims to present a solution to the <br />environmental crisis and problems of the contemporary world, takes in all the external, <br />physical, social and cultural opportunities which might affect any person or group in <br />order to realize this idea. In other words, environmental art, which is one of the rather<br />younger branches of art, tries a new approach to the human relationship with nature and <br />explores new ways for coexistence with the environment around. By a deeper <br />consideration into environmental art, its branches and artists, some new aspects of <br />equally natural and cultural value will be revealed. According to the role of semiotics <br />which has an important position in textual analysis of the contemporary culture <br />phenomena, and on the other hand the combination of significant and insignificant <br />world is considerable, the relationship between “culture, nature and works of <br />environmental art” is subject to this study. And also, three works of three environmental <br />artists are studied through a cultural semiotic approach to layers of meaning. This descriptive-analysis research is based on the view that participation of the elements of <br />nature such as stone, wood, etc. and its temporality would make essential differences in<br />expression and application of the elements in works performed by these artists. <br />Furthermore, it can be concluded that these works which are formed in the nature, <br />become an inseparable part of the nature and human culture in different regions orcultures. Marks and signs have cultural and social connotations because they preserve <br />ecology and human life primarily and parallel with the expression and common world <br />cultures.<span id="ctl00_MainContent_ucSimpleManuDetail1_lblManuAbstract">هنر محیطی به عنوان یک جنبش هنری که به نظر میرسد سعی دارد راه حلی برای بحران و معضلات زیست محیطی که امروزه جهان را در برگرفته مطرح کند، برای رسیدن به اهدافش با مدد ازتمامی شرایط خارجی، فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی که میتوانند فرد یا گروهی را تحت تاثیر قرار دهند در مسیر اهدافش گام بر میدارد. به تعریفی، هنر محیطی که یکی از شاخههای هنر جدید است، سعی دارد با نگرشی نو به رابطه انسان با طبیعت بپردازد و راهکارهای جدیدی را برای همزیستی با محیط اطراف در اختیارمان بگذارد. با نگاهی دقیقتر به هنر محیطی و زیرشاخههای آن و هنرمندانی که به نوعی در این عرصه گام نهادند، ابعادی آشکار خواهد شد که به همان اندازهای که طبیعی هستند، فرهنگی نیز هستند. بنابراین با توجه به نقش علم نشانهشناسی که در این میان سهم بسزایی را در معرفی فرهنگها و جهان امروز ایفا میکند؛ و از آنجا که در حوزه نشانهشناسی هیچ چیز خالی از نشانه نیست و از طرفی در هم آمیختگی جهان نشانه و نانشانه موضوعی است قابل تأمل، به همین سبب در این پژوهش، نشانهشناسی فرهنگی، در خصوص رابطه موجود بین "فرهنگ، طبیعت و آثار هنرمحیطی" پرداخته و همچنینبررسی سه اثر از سه هنرمند شاخص هنر محیطیو بررسی نشانهها در این آثار از طریق رویکرد نشانهشناسی فرهنگی و لایههای زیرین معنایی اثر مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد. روش تحقیق در این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است، که بر این اساس ضمن دیدن اشتراکهایی در استفاده از عناصر طبیعت از قبیل (سنگ، چوب، ....) و میرا بودن آنها به تفاوتهای بیانی و نوع بکارگیری عناصر در زیرشاخههای هنر محیطی و آثار این هنرمندان میتوان پی برد. علاوه بر آن میتوان نتیجه گرفت، این آثار که در طبیعت شکل میگیرند جزئی جدا ناپذیر از طبیعت و فرهنگ انسانی در مناطق مختلف و یا فرهنگهای فراگیرتر هستند. نشانهها در این آثار دارای بار معنایی فرهنگی –اجتماعی میباشند، چرا که در ابتدا به حفظ محیطزیست و زندگی بشر در سطحی وسیع و در کنار آن به بیان فرهنگهای مشترک جهانی میپردازند.</span>https://part.usc.ac.ir/article_126229_e26860b50aaae1d828d696a0a1953b95.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی2220141222A Comparative Study of Women’s Status in Ancient Iranian & Indian Artقیاس تطبیقی جایگاه زن در هنر هند و ایران باستان117126232FAمحمود طاووسیاستاد دانشکده هنردانشگاه تربیت مدرسآزاده مدنیدانشجوی دکتری پژوهش هنر:دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20210213Iranian and Indian cultures have similarities based on partly common racial origins in <br />habitants. Additionally, due to the historical vast common border lines, considerable cultural <br />exchanges are identified between the two cultures. However, despite the similarities, major <br />differences in social and religious backgrounds are inevitably significant. Women are a part <br />of these different perspectives. The differences may appear in different forms either in art orsociety. The purpose of this research is a comparative analogy of women’s status in Ancient <br />Iranian and Indian art. The question of the research is which similarities and dissimilarities <br />are identified in women’s status in the two cultures. The research is based on the social <br />reflection theory which assumes arts to be representing social and cultural structures of the <br />time including women’s status. This research uses a historical-descriptive method and the <br />results indicate that in spite of the profusion of women in Indian visual arts and the significant variety of the worshiped goddesses in India, Iranian society shows more respect <br />for women and the presence of women in Indian visual arts, makes no connection with their <br />social status uplift.<span id="ctl00_MainContent_ucSimpleManuDetail1_lblManuAbstract"> فرهنگ و هنر ایران و هند دارای ویژگی های مشترکی بوده اند که هم به سبب ریشه های نژادی مشترک بعضی از اقوام ساکن در این دو سرزمین و هم به دلیل همسایگی دو کشور و تبادلات فرهنگی بین آن ها بوده است. این مشترکات البته باعث نشده است که اختلافات چشمگیری نیز در زمینههای مذهبی و اجتماعی وجود نداشته باشد. زنان در این دو فرهنگ یکی از نقاط اختلاف هستند. این اختلاف در هنر به شکلی و در جامعه به شکلی دیگر ظاهر میشود. هدف از انجام این پژوهش قیاس تطبیقی جایگاه زن در هنر هند و ایران باستان است. پرسش اصلی تحقیق این است که چه اشتراکات و چه افتراقاتی در این زمینه میان این دو فرهنگ وجود دارد؟ تحقیق بر این نظریه استوار است که آثار هنری مربوط به زنان، مشخصکنندهی نوع نگاه جامعه به ایشان است. روش تحقیق تاریخی - توصیفی است و نتایج تحقیق نشان می دهد که با وجود وفور تصاویر و آثار هنری زنانه در هند و پرستش ایزدبانوان بسیار، جامعهی ایرانی احترام بیشتری نسبت به مقام زن داراست و تصویرگری زنان در هند نتوانسته به کسب حقوق اجتماعی برای ایشان کمک کند.</span>https://part.usc.ac.ir/article_126232_d46cf148c2b081e42bf3a76c741b7e06.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی2220141222The Mythical Reproduction of Persepolis in
Contemporary Iranبازتولید اسطورهای تخت جمشید در دوران معاصر114126233FAسجاد باغبان ماهردانشجوی دکتری تاریخ تحلیلی وتطبیقی هنر اسلامی دانشگاه شاهدJournal Article20210213The more recent trend of mythologists, including Roland Barthes <br />state that the myths are not abandoned in the contemporary life, but just <br />transformed, and through regeneration, they now prove to function even <br />more sustainable and effective than the past. Persepolis is one of the most <br />frequently reproduces myths in contemporary Iran, especially through the <br />handcrafts produced either before or after the Islamic revolution in Iran <br />(1978). The present research investigates the reproduction of Persepolis <br />myth and its ideological functions in Iranian contemporary art in the light <br />of the idea of “Contemporary Myths”. Tokens of this <br />reproduction/regeneration process in contemporary artworks and <br />handcrafts are studied through the article.<span id="ctl00_MainContent_ucSimpleManuDetail1_lblManuAbstract"> مطابق نظر اسطورهشناسان جدیدی همچون رولان بارت، اساطیر در دوران معاصر از میان نرفته بلکه فقط تغییر شکل دادهاند و با بازتولید خود حتی بارها پایدارتر از قبل به کار خویش ادامه میدهند. یکی از مؤثرترین اسطورههای بازتولید شده در دوران معاصر ایران، بهویژه در ارتباط با آثار هنری و صنایع دستی، تخت جمشید است که هم در دوران پهلوی و هم دوران بعد از انقلاب، هرچند با رویکردهای متفاوت، حضور پررنگی داشته است. در این مقاله پس از بررسی موضوعِ «اسطورههای معاصر» با توجه به آرای نظریهپردازان این حوزه، به اسطوره بازتولید شده تخت جمشید در دوران معاصر پرداخته و کارکردهای ایدئولوژیکِ آن در ایران معاصر نمایانده شده است. در این راستا نمونههای متعددی از آثار هنری و صنایعدستی معاصر نیز بررسی شده است.</span>https://part.usc.ac.ir/article_126233_d97fe33c0ebd75a6a14ad959faddcd7a.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی2220141222Developing a Conceptual Model Based on Value-Making in Fashion
Industryتدوین مدل مفهومی پایداری مبتنی بر ارزش آفرینی در صنعت مُد و لباس113126234FAمهدی اصل فلاحعضو هیات علمی گروه طراحی صنعتیاعظم نعمتیکارشناس ارشد طراحی صنعتیJournal Article20210213As a part of the natural world, while making effects on the nature, we take mutual effects <br />from it. Hence, formation of this mutual interaction makes a key feature in sustainable, <br />environmental designs. Clothing products, as a sub-division of seasonal short-lived products, <br />are of great impact on this mutual connection between us, the human kind and the nature. <br />Hence, considering specific standards and solutions through the whole process, from design <br />to production, consumption and post-consumption, the least possible amount of ecological <br />and economic impact is made. The present research tends to focus on solutions for the <br />sustainable development in fashion and clothing, based on the new perspective of “value-<br />making”. Clearly, design process is of the least focus in the cycle of sustainable development, <br />while mostly all the ecological and environmental impacts of the product, either directly or <br />indirectly are referred to the design process. Findings show that the most effective solution to <br />prevent the ecological impacts is the appropriation of natural and organic systems in design. <br />This adaptive model will be based on concision, closed cycles, aesthetic considerations, and <br />responsibility to the nature.<span id="ctl00_MainContent_ucSimpleManuDetail1_lblManuAbstract">ما بخشی از جهان طبیعی هستیم و در یک مسیر مشترک با اقدامات متقابل خود، در حالیکه ما بر طبیعت اثر میگذاریم طبیعت نیز ما را تحت تاثیر قرار میدهد. فرم دادن به این ارتباط و اقدامات متقابل، بخش کلیدی طراحی مُد سازگار با طبیعت(پایدار) است. محصولات پوشیدنیبه عنوان زیر مجموعهای از محصولات مصرفی با طول عمر کوتاه نقش زیادی در نوع این ارتباط و تاثیرات ما بر طبیعت برعهده دارند. میتوان با ملاحظلات و راهکارهایی تمامی فعالیتهای فرآیند طراحی و تولید، مصرف و پس از مصرف را به نحوی مدیریت کرد که حداقل اثرات نامطلوب را بر محیطزیست و در نتیجه انسان و اقتصادش گذاشت.مقاله حاضر میکوشد از زاویه دید جدیدی(ارزش آفرینی) به راهکارهایی برای رسیدن به توسعه پایدار-با تاکید بر مرحله طراحی و استفاده- در صنعت مد و لباس بپردازد. به جرأت میتوان گفت که در چرخه توسعه پایدار، طراحی کمترین سهم را دارد در حالیکه که تمام معضلاتی که ممکن است در اثر تولید یک محصول برای محیط زیست بوجود آید، بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به تصمیمات طراحی مربوط میشود. نتایج این تحقیق نشان میدهد بهترین شیوه برای حفظ طبیعت، الهام از خود طبیعت و تقلید از سیستمها و مدلهای حاکم بر آن است. این مدل بر استفاده از منابع تمام نشدنی، تعداد اجزای کمتر، چرخههای بسته، ملاحظات زیبایی شناسانه، ایجاد وابستگی به محصول و بازگشت به طبیعت سخن می گوید.</span>https://part.usc.ac.ir/article_126234_5c11fcfa4b11e1e9c9ad9bdc79cb663a.pdfدانشگاه علم و فرهنگدانش هنرهای تجسمی2220141222The Problem of Deviated Eyes in Portraits by Sani’-ul-Molkانحراف چشمان در چهرهپردازیهای صنیعالملک122126235FAفواد نجم الدینعضو هیات علمی:دانشگاه علم وفرهنگJournal Article20210213The present study investigates on the deviation of eyes in portraits made by Sani’-ul-Molk, the <br />Qajar royal painter. Analyzing the exact visual and technical features of the works in the course <br />of his artistic life, it assesses the possible causes affecting the deviation in eyes, either <br />accidental or intentional. Through the analysis, different scenarios including his technical <br />weakness, the reality in subjects, symbolic codes etc. were articulated as well as evaluated. The <br />results shows two possibilities: either technical problems magnified in the light of stylistic <br />traditional norms, or intentional reproduction of symbolic codes referring to the middle ages’ <br />religious painting in Italy. Though a combination of both possibilities could be valid. The study is <br />fundamental and takes in the descriptive – analysis method.<span id="ctl00_MainContent_ucSimpleManuDetail1_lblManuAbstract">پژوهش حاضر به یافتن پاسخی برای توضیح انحراف بیرونی قابل توجه چشمان در چهرهپردازیهای ابوالحسنخان غفاری ملقب به صنیعالملک میپردازد. نظر به اهمیت مسأله سبکشناسی آثار و تأثیر سنت پیکرنگاری درباری زند و قاجار بر آثار هنرمند، ابتدا ویژگیهای آثار صنیعالملک از این منظر مورد بررسی قرار گرفته است و سپس فرضیهها یک به یک طرح و بررسی شدهاند؛ اینکه انحراف بیرونی چشمان حاصل تکرار سنت، شبیهسازی واقعیت چهره، زیباییشناسی وجنات همایونی پادشاه و یا قلم شوخ و جسور هنرمند، یا حتی خطای فنی بوده باشد، یا آنکه عامدانه از سنتی اروپایی اقتباس شده باشد. نهایتاً حاصل یافتهها و تحلیلها، دو فرضیه یا ترکیبی از آنها را مستحکمتر نشان میدهد؛ این که انحراف چشمانحاصل ترکیبی از ضعف تکنیک و برخی چهارچوبهای سبکی حاکم بر آثار اوست و تآثیر انکارناپذیر سنت پیکرنگاری درباری؛اصولاً چشمان را در آثار او بسیار مشخصتر و آشکارتر ازنقش چشمان در نقاشی عینیتگرای متأثر از غرب ساخته است. و دیگر اینکه صنیعالملک طی سفر خود به ایتالیا احتمالاً با شمایلنگاریهای پیشارنسانسی آن دیار روبرو شده و با الهام از ویژه گی چشمان این آثار که با رویکردی قراردادی دارای انحراف ترسیم شدهاند، همین قاعده را در آثار خود نیز مرئی داشته است. پژوهش حاضر از نوع بنیادی است و با روش توصیفی تحلیلی به بررسی نمونههای تصویر شده به قلم هنرمند پرداخته است.</span>https://part.usc.ac.ir/article_126235_33236f781cb4ed86c5d3655af21a2379.pdf