تدوین مدل مفهومی پایداری مبتنی بر ارزش آفرینی در صنعت مُد و لباس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه طراحی صنعتی

2 کارشناس ارشد طراحی صنعتی

چکیده

ما بخشی از جهان طبیعی هستیم و در یک مسیر مشترک با اقدامات متقابل خود، در حالی­که ما بر طبیعت اثر می­گذاریم طبیعت نیز ما را تحت تاثیر قرار می­دهد. فرم دادن به این ارتباط و اقدامات متقابل، بخش کلیدی طراحی مُد سازگار با طبیعت(پایدار) است. محصولات پوشیدنیبه عنوان زیر مجموعه­ای از محصولات مصرفی با طول عمر کوتاه نقش زیادی در نوع این ارتباط و تاثیرات ما بر طبیعت برعهده دارند. می­توان با ملاحظلات و راهکارهایی تمامی فعالیت­های فرآیند طراحی و تولید، مصرف و پس از مصرف را به نحوی مدیریت کرد که حداقل اثرات نامطلوب را بر محیط­زیست و در نتیجه انسان و اقتصادش گذاشت.مقاله حاضر می­کوشد از زاویه دید جدیدی(ارزش آفرینی) به راهکارهایی برای رسیدن به توسعه پایدار-با تاکید بر مرحله طراحی و استفاده- در صنعت مد و لباس بپردازد. به جرأت می­توان گفت که در چرخه توسعه پایدار، طراحی کمترین سهم را دارد در حالی­که که تمام معضلاتی که ممکن است در اثر تولید یک محصول برای محیط زیست بوجود آید، بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به تصمیمات طراحی مربوط می­شود. نتایج این تحقیق نشان می­دهد بهترین شیوه برای حفظ طبیعت، الهام از خود طبیعت و تقلید از سیستم­ها و مدل­های حاکم بر آن است. این مدل بر استفاده از منابع تمام نشدنی، تعداد اجزای کمتر، چرخه­های بسته، ملاحظات زیبایی شناسانه، ایجاد وابستگی به محصول و بازگشت به طبیعت سخن می گوید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing a Conceptual Model Based on Value-Making in Fashion Industry

نویسندگان [English]

  • M FALAH 1
  • A NEMATI 2
1
2
چکیده [English]

As a part of the natural world, while making effects on the nature, we take mutual effects
from it. Hence, formation of this mutual interaction makes a key feature in sustainable,
environmental designs. Clothing products, as a sub-division of seasonal short-lived products,
are of great impact on this mutual connection between us, the human kind and the nature.
Hence, considering specific standards and solutions through the whole process, from design
to production, consumption and post-consumption, the least possible amount of ecological
and economic impact is made. The present research tends to focus on solutions for the
sustainable development in fashion and clothing, based on the new perspective of “value-
making”. Clearly, design process is of the least focus in the cycle of sustainable development,
while mostly all the ecological and environmental impacts of the product, either directly or
indirectly are referred to the design process. Findings show that the most effective solution to
prevent the ecological impacts is the appropriation of natural and organic systems in design.
This adaptive model will be based on concision, closed cycles, aesthetic considerations, and
responsibility to the nature.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sustainable design
  • sustainability
  • fashion and clothing
  • applicant